Läkemedelshandlarnas svar på Tydligare ansvar och regler för läkemedel (SOU 2018:89)

Läkemedelshandlarna har skrivit en utförlig remiss på utredningen Tydligare ansvar och regler för läkemedel SOU 2019:89.

Utredningen Tydligare ansvar och regler för läkemedel föreslog omfattande justering i läkemedelslagstiftningen, nya prismodeller och att det särskilda statliga bidraget för läkemedel till regionerna skulle bakas in i statens generella statsbidrag till regionerna. Den här diskussionen har aktualiserats på senare tid. 

Hela remissvaret går att läsa här.

Några övergripande kommentarer i vårt remissvar:

  • Att införliva läkemedelskostnaderna i det generella stadsbidraget ger
    landstingen uppdraget att prioritera och budgetera läkemedelskostnader
    relativt all annan landstingsverksamhet. En mycket svår uppgift, som även
    den riskerar målsättningen om en god och jämlik vård i hela landet.
  • Kapitel 10 Möjligheter till prisavtal för varor inom förmånerna
    Läkemedelshandlarna avstyrker utredningens förslag med följande kommentarer; Utredningens förslag skulle leda till ett ökat användande av sidoöverenskommelser med minskad transparens och priskonkurrens som följd. Internationella erfarenheter visar att avtal med hemliga priser är mycket dåligt för den som betalar i längden. Samtidigt som det i övriga länder pågår kampanjer för att öka transparensen kring läkemedelspriser vill utredningen ändra svensk lagstiftning så att hemliga priser blir standard. Förutom att det är i strid med all annan offentlig praxis i Sverige är det även helt fel väg att gå utifrån internationell erfarenhet.
    Att EU-rätten förbjuder ett dubbelt förfarande vid prissättning av läkemedel vilket noteras i utredningen. Ändå föreslås just detta. Läkemedelhandlarna är starkt emot att lagstadga bort transparens i offentlig prissättning för att ge möjligheten till skenbara besparingar via hemliga prisavtal (vars form och innehåll dessutom ska definieras senare.)
  • Kapitel 13 Prissättning av utbytbara läkemedel utan generisk konkurrens
    Läkemedelshandlarna kommenterar ändrade utbytesregler för läkemedel utan
    generisk konkurrens och anser att föreslagna förändringarna saknar de detaljer som är
    nödvändiga för att leda till önskade besparingar för samhället;
    • Läkemedelshandlarna anser att det är rimligt att betalare får del av direkta
    besparingar som parallellimporten ger upphov till. Läkemedelshandlarna
    anser dock att utredningens förslag om alternativa utbytesregler är dåligt
    beskrivna och att konsekvenserna av den föreslagna modellen är otydlig.
  • Nuvarande modell för parallellimporterade läkemedel utformades för att ge apoteksledet en marginalförstärkning. Detta har också uppnåtts. Utredningens motiv för att ändra nuvarande modell förefaller baserade på två omständigheter:
    o Tidigare utredningars orealistiska förväntningar om nuvarande prismodell.
    o Att landsting inkluderar parallellimportförsäljningen i frivilliga avtal.
    Övriga skäl anser politiska ställningstaganden som Läkemedelhandlarna ser som rimliga;
    o TLV ges bättre insyn i apotekens verkliga marginal
    o Att låta besparingarna komma betalaren till del 
  •  Att ersätta apotekens förhandlingsrätt, med motivering att den försvårar för fiktiva besparingar av hemliga prisavtal står däremot inte i proportion till det önskade syftet. Kopplingen finns bara därför att avtalen frivilligt utformats på detta sätt.
  • Den föreslagna 15% schablonen för produkter med sidoöverenskommelser leder till en icke transparent prismodell, minskad priskonkurrens hämmar därmed den fria rörligheten av varor inom EU.
  • Det är osannolikt att volymerna för parallellimport, som utredningen anger, förblir oförändrade med utredningens förslag. Detta eftersom förslagen leder till en ökad användning av sidoöverenskommelser, som riskerar att stänga ute konkurrensen från parallellimport. Konsekvenserna kan inte heller överblickas då detaljerna för en ny modell ska definieras senare av TLV.
  • Däremot om utredningens förslag rörande prissättning och utbyte av utbytbara läkemedel utan generisk konkurrens i förlängningen skulle innehålla dynamiska, tydliga, transparenta regler så skulle Sverige, liksom Danmark, kunna ha dubbelt så hög andel parallellimport och därmed dubbelt så stora besparingar.
  • För att, som utredningen föreslår, lyckas behålla och omfördela vinsterna från parallellhandeln krävs att TLV ges i uppdrag att samråda med branschen i sitt framtagande av föreskrifter.